Strhttp://mama-idealna.blogspot.com/search/label/Dzie%C5%84%20po%20dniuony

niedziela, 1 marca 2015

Wysiłek fizyczny podczas laktacji

W tym tygodniu wróciłam do aktywności fizycznej, a jako mama karmiąca zainteresowałam się też tematem wpływu wysiłku fizycznego na mleczko, którym karmię Adasia.
Słyszy się opinie o tym, że mleko "skwaśnieje", pojawią się w nim toksyny, podwyższy się poziom adrenaliny. Ile w tym prawdy?
Po pierwsze nie należy podejmować wysiłku fizycznego podczas połogu. Zalecane jest jedynie ćwiczenie mięśni Kegla, co zapobiega wysiłkowemu nietrzymaniu moczu oraz delikatne napinanie mięśni brzucha. Po porodzie naturalnym odpoczynek powinien trwać 6-8tygodni, zaś po cesarskim cięciu 10-12tygodni.

Podczas ćwiczeń wytwarza się kwas mlekowy, który może przedostać się do mleka, jednak utrzymuje się on w organizmie do 30 minut po wysiłku fizycznym i w tym właśnie czasie nie powinnyśmy karmić. 
Jeśli zaś chodzi o skład mleka - badania, którym poddano karmiące mamy uprawiające umiarkowany wysiłek fizyczny wykazały, że ich mleko jest bogatsze energetycznie, a poziom białek, tłuszczy, hormonów i laktozy jest na podobnym poziomie. U mam ćwiczących ilość mleka zwiększała się!
Glukoza - mogłybyśmy przypuszczać, że podczas wysiłku fizycznego nasze mięśnie zaczynają konkurować z mlekiem o energię. Nic mylnego! Tak jak podczas ciąży nasz organizm najpierw dba o maluszka i pobiera dla niego wszystko co niezbędne dla rozwoju, tak i podczas laktacji - w pierwszej kolejności to mleko uzupełniane jest w cenne składniki.
Nadmierny wysiłek fizyczny - forsujące ćwiczenia prowadzące do wyczerpania organizmu skutkowały obniżeniem w mleku immunoglobuliny IgA - białka odpowiadającego za utrzymanie odporności organizmu. Podczas umiarkowanych ćwiczeń poziom IgA utrzymywał stały poziom.

Pamiętajmy też, że uprawianie sportu może wiązać się z urazami piersi (ocieranie brodawki, wstrząsanie piersi, ryzyko zatkania kanalików mlecznych, zapalenia piersi) więc warto zainwestować w dobry biustonosz sportowy podtrzymujący piersi

Tak więc ...
Regularny i umiarkowany wysiłek fizyczny nie ma wpływu na skład mleka oraz proces laktacji. Ma za to pozytywny wpływ na kondycję fizyczną mamy, dotlenienie organizmu, krążenie krwi oraz zapobiega zastojom w piersiach. Plusów jest znacznie więcej :) - ruch fizyczny normuje poziom glukozy we krwi, poziom lipidów, korzystnie wpływa na gęstość mineralną naszych kości i co najważniejsze - poprawia samopoczucie!

Co to znaczy umiarkowany wysiłek fizyczny ?
Przykłady: ćwiczenia oporowe, rower stacjonarny, szybki spacer 6 km/h, ćwiczenia typu joga, aerobik wodny, aerobik (średnio), jazda na nartach (rekreacyjna i umiarkowana), jazda na rowerze (15,0-18 km/h, lekka), tenis (gra deblowa), spacer "pod górkę" (5-6 km/h), pływanie rekreacyjne.

Wszystkie zawarte w tekście informacje poparte są źródłami naukowymi:
 Wallace JP, Rabin J. Adult Fitness Program, San Diego State University, CA 92182 "The concentration of lactic acid in breast milk following maximal exercise." Int J Sports Med. 1991 Jun;12(3):328-31
"Lactic acid and breast-feeding." Pediatrics. 1993 May;91(5):1016-7.

MRC Dunn Nutrition Unit, Cambridge, UK. "Should lactating women exercise?" Nutr Rev. 1994 Oct;52(10):358-60.
Dewey KG, Lovelady C. "Exercise and breast-feeding: a different experience". Pediatrics. 1993 Feb;91(2):514-5.
Lonnerdal B, Dewey KG. Lovelady CA. "Lactation performance of exercising women." Am J Clin Nutr. 1990 Jul;52(1):103-9
Carey GB, Quinn TJ "Effect of exercise on milk and nursing babies." Med Sci Sports Exerc. 1998 Nov;30(11):1659-60.
Su D, Zhao Y, Binns C, Scott J, Oddy W. School of Public Health, Curtin University, GPO Box U1987, Perth, Western Australia 6845, Australia "Breast-feeding mothers can exercise: results of a cohort study." Public Health Nutr.2007 Oct;10(10):1089-93. Epub 2007 May 22. 

 Lovelady CA, Hunter CP, Geigerman C. Department of Nutrition, University of North Carolina at Greensboro USA. ""Effect of exercise on immunologic factors in breast milk." Pediatrics. 2003 Feb;111(2):E148-52.

10 komentarzy:

  1. Bardzo przdatny wpis. Zebrałaś najważniejsze informacje w jednym miejscu. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło czytać takie słowa :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Z tego co pamiętam fizjoterapeutka w szkole rodzenia mówiła, że najlepiej aktywność fizyczną zacząć od razu. Oczywiście nie ma tu mowy o przebiegnięciu maratonu, ale w miarę swoich możliwości można wprowadzać stopniowo ćwiczenia :) Mam nadzieję, że będę sobie mogła pozwolić na ćwiczenia wcześniej niż dopiero po połogu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W szkole rodzenia u mnie nie zalecano ćwiczeń. Połóg to taki odpoczynek dla organizmu, czas na zregenerowanie. W moim przypadku waga wróciła już 2tyg po porodzie. Tylko jako mama karmiąca zaczelam pozwalać sobie na duzo jedzonka bez wzgledu na pory i brzuszek narósł nieładnie :)

      Usuń
  3. Zapewne bym ćwiczyła karmiąc, ale nie było kiedy. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja i tak muszę być non stop przy Adasiu więc zamiast siedziec z nim na podłodze bede ćwiczyła a on niech się bawi :)

      Usuń
  4. U mnie laktacja trwała stosunkowo krótko (NA PEWNO ZA KRÓTKO) dlatego gdy już zaczęłam korzystać z aktywności fizycznej nawet nie zainteresowałam sie tym zagadnieniem. Ale dobrze, że trafiłam na ten post i coś mi naświetlił, a tą wiedzę być może zagłębiać będę dalej po ewentualnej kolejnej ciąży :)

    Pozdrawiam, www.MartynaG.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może następne dziecko będziesz karmiła dluzej i wiedza się przyda :)

      Usuń
  5. Dobrze, że ten post sie pojawił. Ostatnio wiele mama pisze, że nie powinno się ćwiczyć karmiąc. A tak mamy obalony mit :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama nie byłam przekonana czy mogę :) Teraz już wiem :)

      Usuń

Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz komentarz :)